
A matematika specilis tudomny, mely rszben a tbbi tudomny ltal vizsglt, rszben pedig a matematika „bels” fejldsbl, differencildsbl addan ltrejtt (felfedezett vagy feltallt) rendszereket, struktrkat, azok absztrakt, kzsen meglv tulajdonsgait vizsglja.
Rgebben a „mennyisg s a tr tudomnyaknt” (a szmok s geometriai alakzatok tanaknt) hatroztk meg, a mlt szzad elejtl kezdve pedig a matematikrl azt tartottk, hogy az „a halmazelmlet absztrakt struktrinak formlis logikai szemllettel s a javarszt erre pl matematikai jellsrendszerrel val vizsglata”.
Ma mr nemcsak az els, hanem a msodik llspontot is vitathatnak, tlhaladottnak tartjk egyes didaktikai szakemberek. A matematikt nehz pontosan meghatrozni, mibenltnek krdse mg manapsg is, st manapsg klnsen, vita trgya, l s nem lezrt tudomnyos problma, mellyel a matematikafilozfia (a filozfia egyik terlete, st mr-mr nll tudomnyga) foglalkozik.
Ezrt a kvetkezkben megprbljuk ehelyett nhny fontos, megklnbztet sajtossgt kiemelni, melyek egyike-msika ms tudomnyokban is megtallhat, de gy egytt az sszes csak a matematikban. A matematika sajtossga elssorban klnleges tmavlasztsban, kutatsi terleteiben s mdszereiben, nyelv-s jellsrendszerben rejlik. |