Zenei gykerek
A rockzene alapveten az Amerikai Egyeslt llamokban szletett, ahol a behurcolt fekete rabszolgk zenje a blues keveredett az eurpai telepesek fleg country stlus zenjvel. Mindez radsul egy technikailag s trsadalmilag rohamosan vltoz krnyezetben trtnt.
Blues gykerek (az afrikai eredet)
A blues egyrtelmen az Egyeslt llamok dli ltetvnyein dolgoz rabszolgk zenje volt, melynek vltozsa magban hordozza a fekete rabszolgbl a korltozott llampolgrsg elrsig vezet trsadalmi vltozsokat. A blues gykerei a fldeken kurjongatott n. hollerekre vezethetk vissza, melyek nem sokban klnbztek a nyugat-afrikai rabszolgk munkadalaitl. Ksbb a rabszolgasg eltrlst kveten ezek szvege megmaradt, de ritmusuk – mivel mr nem kellett a munka tempjhoz alkalmazkodnia – lelassult. Ezekbl a dalokbl a huszadik szzad10-es veire kialakult a mai rtelemben vett klasszikus blues zene. A feketk egy rsze a szrakoztatiparban helyezkedett el, s a blues hamar npszerv vlt.
A blues s a rock kapcsolata
A blues s a rock 'n' roll kztti kapcsolatot a msodik vilghbor utn megjelen rythm & blues jelentette. (Nem sszekeverend a mai rtelemben vett hip-hop – pop hatsokat tartalmaz R&B-vel!) Ebben a stlusban megmaradt a blues zenre jellemz szvegvilg, de ritmusa felgyorsult, dinamikja erteljesebb lett.
A rock s blues kztti legels kapcsolatot egy chicagoi muzsikus, Muddy Waters jelentette. Sok chichagoi muzsikussal egyetemben is a dli deltavidkrl szrmazott. Az zenje gyakorolta a legnagyobb hatst a brit blues-rock revival kpviselire. Egyik dalnak cme lett a ksbbi Rolling Stones egyttes nvadja.
Country gykerek (a telepesek zenje)
A country a blueshoz hasonlan munkadal gykerekkel rendelkezik. A klnbsg mindssze annyi, hogy a fekete rabszolgk helyett az amerikai ltetvnyeken dolgoz telepesek letbl mertette tmit s dallamvilgt.
A country s a rock kapcsolata
A country egyik ksbbi stlusa, az n. rockabilly mr a rock and roll egyik korai stlusnak szmt. Fleg a dlvidki munksok zenje volt, ahol a blueshagyomnyok is ersen ltek, gy a kt mfaj keveredsbl egy ersen ritmusos, gitrral, nagybgvel, dobbal eladott tnczene alakult ki.
Trsadalmi httr
A II. vilghbort kvet vekben az Amerikai Egyeslt llamok soha nem ltott gazdasgi fejldsnek indult. Olyan folyamatok kezddtek, mint a kertvrosiasods, az „aut kultusza”, j drga divatirnyzatok indultak hdt tjukra a tindzserek krben, mind-mind a hirtelen jtt jltnek ksznheten. Ugyanakkor az orszgban tovbbra is megoldatlanok voltak az olyan problmk, mint a rasszizmus, s a hideghbor slya is rnyomta blyegt a kzhangulatra. A fiatalabb genercik a kls feszltsgek nvekedsvel egyre inkbb eltvolodtak szleiktl, amit a mdia s a filmipar is kihasznlt sajt gazdasgi cljai szerint.
Akkoriban rengeteg fiatal rzett Zapphoz hasonlan. Az esemnytelen kertvrosi let, az unalmas iskolk, s a szrke, egyforma csaldok rnyomtk blyegket a fiatal genercikra. Az egyetlen vltozst hossz id utn a zene jelentette: Korbban csak a country, pop, musical volt jelen, aztn egyszercsak berobbant az ok nlkli lzads, a rock 'n' roll szemlyben. Botrny, lzads, felforduls lettek az j letrzsek.
A zeneipar szletse
A rock 'n' roll megjelense egybeesett az addig egyeduralkod 78-as fordulatszm lemezeket felvlt, 45-s fordulatszm bakelitek piaci bevezetsvel, s 1954 jliustl mr a legtbb kiad az j hanghordozn jelentette meg a legfrissebb slgereket. Ettl az vtl kezdve a zeneipar bevtele 5 v alatt meghromszorozdott, azaz vi 213 milli dollrrl 603 millira ntt az Egyeslt llamokban. A pnz szagt megrezve egyre tbb vllalkoz fektette pnzt a zenei gazatba, s sorra jelentek meg friss felfedezettjeikkel az jabb s jabb producerek is.
A szabadsz fiatal – sokszor mg tindzser – dalszerzk fokozatosan megtrtk az addig szinte egyeduralkod slgergyrtsi mechanizmust: Korbban a klnbz gynksgek ltal foglalkoztatott szerzk megrtk a nagy kiad ltal ignyelt dalokat, majd azt a kiad ltal kivlasztott nekessel, muzsikusokkal lemezre vettk. Msrszt megvltoztattk a nagy lemezcgek hozzllst is: ettl kezdve k, az addig figyelembe se vett tindzserek diktltk a divatot, illetve a feltteleket. A vezet lemeztrsasgok 1956 utn gyakorlatilag brmilyen dalt hajlandk voltak rgzteni brkivel, ha a piac ezt gy kvnta, fggetlenl az illet kls megjelenstl, – vagy ami korbban elkpzelhetetlen volt – brszntl vagy nemi identitstl.
A rockzene, mint mvszet felldozsa az zlet oltrn az 1960-as vek eleji producerek – Brian Epstein, Andrew Oldham, Phil Spector s trsaik – megjelensvel vlt valsgg: ellenttben a konzervatv gondolkods cgvezetkkel, k azonnal felismertk a lzads profitkpessgt. Pnzket eleinte lemezboltokba, hangszerzletekbe fektettk, klubokat, butikokat nyitottak, majd a zenszeket is elkezdtk megkrnykezni. A lemezipar ekkor kezdett vtizedekig tart szrnyalsba, s az 1990-es vek vgn mr kzel 4 millird lemezt rtkestettek vilgszerte, mintegy 45 millird dollr rtkben.
Magyarorszgi elterjedse
A diktatra viszonyai kztt a nem volt lehetsg a nyugati lzad stlus tvtelre, viszont a hazai rockegyttesek – br szolidabb formban – de szintn rendszerellenes kritikt hangoztattak, gy hamarosan a Hobo Blues Band s a P. Mobil nemkvnatoss vlt Aczl Gyrgy s trsai szemben. A korai magyar undergroundban az 1980-as vek elejn megjelen Beatrice egyttes ment a legmesszebbre: a disco stlusbl rkezett egyttes hamarosan tvette a punk nhny klssgt s botrnyos viselkedskkel s szvegeikkel k vvtk ki legjobban az llamhatalom ellenszenvt. A Hobo Blues Band, a P. Mobil s a Beatrice alkotta a „fekete brnyoknak” nevezett csoportot, amely gyszlvn tiltlistra kerlt a Kdr-korszakban.
A kilencvenes vekben a nyugati kultra befolysaknt szmtalan j vlfaja jelent meg a rockzennek haznkban is, ugyanakkor megntt az elektronikus zene irnti igny is, rszben egyszersge, rszben olcssga miatt. Azonban az tmeneti lehanyatlst ismt a feltrekvs kezdte el jellemezni, s a hatalmas mret rajongtborok mutatjk azt, hogy az minsgi rockzenre igny van.
A rock zenei stlusai
A rockzene folyamatos fejldse sorn tbb klnbz stlusirnyzat megjelenst vonta maga utn, melyek br magukon viselik a rockos gykereket, mgis sajtos mfaji elemekkel rendelkeznek.
Hard rock
A stlus sajtos ismertetjegyei a torztott gitrhangok, s a korbbinl hangosabb ritmusszekci (basszusgitr, dob, ritmusgitr). Kialakulsnak kulcsmozzanata volt az 1960-as vek els felben az amerikai rock 'n' roll tallkozsa a korabeli brit blueszal. A legels ilyen zent jtsz egyttesek: The Rolling Stones, Yardbirds, The Kinks, The Who s Cream. Jellemz volt zenjkre a blues-os tmavlaszts, a hangos gitr s ritmusksret.
Ksbb, a 60-as vek vgn olyan egyttesek mint a Led Zeppelin s a Black Sabbathmegksreltk a korai brit rock stlust sszehozni a mginkbb gitrorientltabb hangszerelssel (Jimi Hendrix), ennek legjobb pldja a Led Zeppelin II (1969) album. Innen eredeztethet a hard rock igazi kezdete. Harmadik stlusteremt hard rock egyttes a Deep Purple volt, ksei albumaik mr heavy metal elemeket is tartalmaztak.
Metal
- Black metal
- Death metal
- Glam metal
- Heavy metal
- Industrial metal
- Nu metal
- Power metal
- Thrash metal
- Rap metal
Progresszv rock
A progresszv rock az 1960-as vekben alakult ki, de fnykora leginkbb az 1970-es vekre tehet. A kompozcik tbbnyire hossz llegzetek, nem ritka a 20 percet is meghalad szerzemny (pl. Pink Floyd: Echoes, Yes: Close to the Edge). A szerzk tmikat gyakran ttelekre osztjk, hasonlan a klasszikus zenekltemnyekhez. Br a progresszv rockot a tudatos tmafeldolgozs, annak aprlkos, cizelllt zenei kifejtse jellemzi, mgis, szinte minden lemezen tallhatunk egy-egy olyan dalt, amely nem illik bele lemez sszkpbe. A progresszv rock mvelinek hangszer hasznlata is e stlusra jellemz jegyeket mutat. Az elektronikus s akusztikus hangszerek (szintetiztor, orgona, zongora, fuvola) mellett, a zenekarok voklis stlusa is sajtos. A progresszv rock eladit nem ktik meg olyan zenei konvencik, mint a szokvnyos 4/4-es ritmus kpletek, vagy az egy zeneszm – egy hangnem vilga. Egy zenei gondolat megvalstshoz ppgy hozz tartozik a vltoz ritmuskp, a dinamikusan vltoz temp, mint a hangnemek kztti virtuz tjrs alkalmazsa s az extrm szles dinamikatartomny kihasznlsa. A progresszv rock legjobb kpviselire a virtuozts, hangszerk (hangszereik) professzionlis hasznlata a jellemz. Az eladik, zeneszerzik kztt nem ritka a magas szint zenei elkpzettsg mvsz. E megszerzett kpessgeket – tbbek kztt – szimfonikus jelleg mveikben rhetjk tetten. J plda erre az Emerson, Lake & Palmer Works Vol 1. cm gyjtemnyn a Piano Concerto No. 1 szerzemny.
Punk rock
A Punk rock egy rendszerellenes rock zenei mozgalom, amely 1974-1975 tjn indult el (habr tmeneti formi mr vekkel korbban is lteztek), olyan zenekarok ltal, mint a Ramones, a Sex Pistols, a The Damned s a The Clash. A fogalom hasznlhat azokra a zenei sznterekre is, amelyek ugyan ksbb jelentek meg, de hasonl alapvet jellemzkkel rendelkeznek, mint az els genercis „punk”, azonban gyakran tvesen utalnak vele egyb zenekarokra is, a „viselkeds”, ill. a „fiatalkori agresszi” fogalmn keresztl. A fogalmat gyakran hasznljk a zenei mozgalomhoz kapcsold divatirnyzattal, ideolgival s szubkultrval vagy akr a tiszteletlen („csinld magad”) hozzllssal kapcsolatban is.
Jazzrock
A jazzrockot gyakran hozzk sszefggsbe a progresszv rockkal, hiszen mindkett az eurpai klasszikus zenbl s a dzsesszbl gykeredzik. A stlus rendszerint prgsebb, lettel telibb a prog rocknl. Leegyszerstve arrl van sz, hogy a rockzenre jellemz hangszerekkel s dallamvilggal jtszanak olyan dzsesszent, ami mg bell kpes maradni a rock keretein. Egy msik megkzelts szerint a jazzrock valdi rockzene, melyhez klnbz – a stlustl „idegen” hangszerekkel (pl.: szaxofon, vonsok, vagy klnfle fvs hangszerek) – hangszerek alkalmazsval egy sokkal instrumentlisabb, teltebb hangzst tesznek hozz.
A jazz-rock kapcsolatbl kialakult stlust gyakran „jazz fusion”-knt, vagy csak fusion-knt emlegetik, ez megnevezs azonban jelentheti a dzsessz sszefondst brmilyen ms knnyzenei stlussal is, pldul pop, folk, reggae, funk, metal, R&B, hip-hop, vagy akr elektronikus zene is.
Keveredse ms mfajokkal
A hatvanas vek vgn a rockeladk visszanyltak a klasszikus zenei stlusokhoz s eladsformkhoz, s ezeket sajt zenei hangzsukkal vegytettk, gy szlettek pldul a rockoperk.
Rockopera
A rockopera kifejezs nem teljesen fedi a valsgot, mivel az ilyen nven emltett lemezeknek nem sok kzk van a klasszikus rtelemben vett operhoz, mint sznhzimfajhoz. Rockopera alatt olyan lemezeket vagy dalciklusokat rtnk, melyek egy bizonyos tmt dolgoznak fel, vagy a sznpadi mhz hasonlan egy trtnetet meslnek el. Ismertebb rockoperk pldul a The Who Tommy illetve Quadrophenia c. lemezei, illetve a Pink Floyd The Wall c. munkja.
Rockmusical
A rocmusical olyan sznpadi mfaj, mely eladsa sorn rockos stluselemeket tartalmaz. A sznhzi eladsok sorn ltalban nlklzni kell a rockzene fontos velejri kzl a hangert, s maga az elads sem lehet egy koncerthez hasonlan dinamikus, de az ilyen mvek rendezinek megvannak a mdszereik a problma kikerlsre. A rockmusicalek ltalban sznpadi mknt ltnak hamarabb napvilgot s a zenei album csak a m sikere utn jelenik meg. Ezen is ltszik, hogy elssorban nem a zeneboltokba sznt alkotsokrl van sz. Az els ilyen musicalek megjelense az 1960-as vekre tehet (ekkor jelent meg a Hair s a Jzus Krisztus szupersztr), de a mfaj virgkora a ksbbi vtizedekre tehet.
Rockoratrium
Lnyegben rockopera, azzal a klnbsggel, hogy az elmeslt trtnet nem bomlik szereplkre, nincsenek benne dialgusok. A dalok elbeszl formban adjk t a trtnetet a nzkznsgnek. Bizonyos esetekben ahol az elrni kvnt hangulat ezt megkveteli, a zenszek helyett teljes krust, vagy nagyzenekart is alkalmazhatnak.
Rockkabar
A rockkabar lnyegben egy kabar, ahol a zent az egyes jelenetek alfestrre hasznljk. Illetve a zene nzpontjbl az egyes szmok kztt tvezetst kpeznek a humoros jelenetek, dialgusok. A stlus az Egyeslt llamokban s Nagy Britanniban volt a legnpszerbb (lsd: Monty Python), haznkban a L'art pour l'art Trsulat volt a mfaj els kpviselje. |