A hip-hop egy zenei műfaj, és egy mozgalom is egyben, ami az Egyesül Államokból, Bronxból indult.
A Hip-Hop három elemből áll: az egyik a rappelés, a másik a graffiti a 3. pedig Break .A rap az utcai zene melyet régen csak freestyle-ban énekeltek tob funky album mixelésével sokan azt hiszik hogy a DJ-zés a Hip-Hop hoz tartozik pedig a diszkó stílushoz tartozik, a grafiti utca művészet (festmények) melyek a bandák területeinek jelzésére lettek készítve ahol megtalálható egy gang grafitije azaz ő területük,a break az utcai táncművészete. Az Egyesült Államokban alakult ki az 1970-es évek közepén hivatalosan 1973-ban, az 1980-as évektől pedig a modern popkultúra számottevő részévé vált. Követői főként afro-amerikaiak és latinok voltak.
Jellemző, hogy a hip-hop zene egy vagy több rappert tartalmaz, akik saját történeteiket mesélik rímbe szedve, élénk ritmusban és háttérzenére. A rap és a hip-hop között az a különbség, hogy az utóbbi sokkal dallamosabb, és lehet rá táncolni is - breakelni.
A hip-hop gyökerei
A hip-hop gyökerei a nyugat-afrikai és afro-amerikai zenére vezethetők vissza.
A hip hop zene fő történelmi kora az úgynevezett "Old school" kor 1970-1985 között. Ezután következett az úgynevezett aranykora a hip-hop zenének 1985-1995 között. Ami magába foglalta a Keleti part és Nyugati part zenéit. És ezeket tovább vitte a modern korba. Itt inkább a Nyugati parti zene volt a dominánsabb, így kialakult az úgynevezett Gengszter Rap, G-funk. 1993 után megjelent az úgynevezett kemény hip-hop (hardcore).
Bronxban az előző nyugodt évekhez képest fordulat állt be 1929-ben. Ennek a tetőzése az 1970-es években történt meg. A beruházások következményeként a felsőbb rétegek elköltöztek, az ott maradó alacsonyabb rétegeknek viszont egyre nehezebb lett a sora. Számos munkahely megszűnt, a fiatalok között is hatalmas volt a munkanélküliség aránya. Az elhagyatott házakban drogfüggők és fiatalokból álló bandák töltötték el napjaikat. A bandák nagy gondot jelentettek, ugyanis ezek már nem „csak” az iskolakerülő, csavargó fiatalokból álltak. Valós veszélyt jelentettek. Ezekben a nehéz időkben indult hódító útjára a hip-hop. Az emberek kezdték megelégelni a folytonos bandaháborúkat, a kilátástalan életet, és valami újban próbáltak értelmet, önkifejezést keresni.
Az elsők
A hip-hop megalakulásának dátuma 1973, ha egyáltalán lehet ilyet mondani egy zenei irányzattal kapcsolatban. Itt három fontos nevet kell megemlíteni. Ők voltak az úttörők: Afrika Bambaata, Kool Herc és Grandmaster Flash.
Kool Herc, azaz Clive Campbell Jamaicában született, majd már gyerekként New Yorkba, Bronxba költözött a család. Zenei pályafutása során számos tehetséggel dolgozott (DJ AJ, DJ Timmy Tim, DJ Clark Kent), ők voltak a Herculoids.
Bambaata szintén Bronxban nőtt fel. Érdekes módon a nevét és az életkorát nem lehet tudni. Fontos szerepe volt, ugyanis gátat akart szabni a bandaháborúknak. Jelszavai a béke és a szeretet voltak. Mindenkit szeretettel várt a rendezvényein, akik alkalmazkodtak ehhez az attitűdhöz. Nevéhez fűződik továbbá a hip-hop kitörése, és szélesebb körben való elterjedése Bronxon kívül is.
A barbadosi származású, de New Yorkban született Flash alapította a Flash and the Three MCs, majd a Furious Four és végül a Furious Five bandákat.
Az 1990-es években a Keleti Part Gengszter repperei szembekerültek a Nyugati Partiakkal. Ez vezetett Tupac Shakur és Notorious B.I.G. halálához 1996-ban es 1997-ben.
A magyar hip-hop
Talán meglepő, de első sorban Fenyő Miklós nevét kell megemlítenünk, ha a magyar hip-hop gyökereihez akarunk visszanyúlni. Neki köszönhető, hogy hazánkban megjelent a break. Ugyanis minden a break-korszakkal kezdődött. Egy Németországban tett látogatása alkalmával látta először Fenyő a „furcsán” mozgó fiatalokat. De nem csak ez ragadta magával, hanem az ehhez társuló zenei irányzat is. Olyannyira, hogy itthon stúdióba vonult, hogy egy olyan albumot készítsen, melyben felhasználja az új tapasztalatokat. A médiában is terjesztette az új irányzatot. Break-klubbokat alapított, versenyeket, melyek során feltűntek olyan csapatok, mint a Turbo Break Company vagy a Harlem Company.
A zenei életben is mérföldkő volt a rendszerváltás. Sokkal könnyebbé vált hozzájutni a külföldi zenékhez, videoklippekhez.
Ehhez az időszakhoz köthető első hatalmas sikerű banda, a Geszti Péter vezette Rapülők volt. Csavaros rímeikre ma is rengetegen emlékeznek.
Hip-hop divat
Az Adidas és a Nike mellé az 1970-1980-as években megalakultak sportruházati és divat márkák, mint például a Fila, a Pony vagy a Kangol, és összekapcsolódtak az éppen felemelkedô hip hop irányzatokkal.
Az 1980-as évek hip hop ikonjai, mint Run-DMC es LL Cool J báránybőr vagy bőr bomber dzsekit, vagy élénk színű nevekkel ellátott melegítőt, Clarks cipőt, Dr Martens bakancsot és edzőcipőt (főként Adidas) viseltek. Kurtis Blow volt az, aki közkedveltté tette az arany nyaklánc viseletét a korai 1980-as években. Közkedvelt kiegészítők voltak a nagy napszemüvegek (Cazals vagy Gazelles), Kangol sapkak, "dögcédulák", névvel ellátott övek es különböző gyűrűk. A vastag és nehéz arany ékszerek is szintén közkedveltek voltak az 1980-as években. Általában a férfiak vastag, nehéz arany nyakláncot, a hölgyek pedig nagy arany fülbevalókat viseltek. Kurtis Blow és Big Daddy Kane tették közkedveltté az arany ékszerek viselését.
A korai 1990-es években előadók, mint The Fresh Prince, Kid'n Play és Left Eye (TLC) közkedveltté tették a baseball sapkát élénk, gyakran neon színekben. Kris Kross elkezdte a ruháját fordítva viselni. Az 1991-es Chanel őszi kollekcióján is észrevehetőek a hip-hop jegyei. Ma a hip-hop kedvelői bő cuccokat viselnek. Sokan hordanak fullcap-et és a gazdagabb rapperek bling-bling(nagy, csillogó)ékszereket is szoktak viselni. |