Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Men
 
Asztrolgia
 
Kultra
 
MSN
 
Sorozataink
 
Suli
 
Szalagavat
 
Zene
 
Testnevels

Csepela Yvette

„rmtestnevels?”

– Gondolatok a testnevelsrl, a sportrl
a 21. szzad kszbn –

A testnevels s a sport az egyetemes kultra rsze, melynek sokoldalsga, gazdag ismeretanyaga, eredmnyei, sikeressge sokunk szmra termszetes s ismert tny. Nincs olyan ember a trsadalmunkban, aki ne kerlt volna kapcsolatba a testmozgssal, aki ne emlkezne egy-egy felejthetetlen testnevelsrra, vagy testnevel tanrra.

Els lmnyeinket is a mozgson keresztl szerezzk, hiszen a ngykzlbon mszssal, majd a jrssal elindulunk azon az ton, melyet nagybets letnek neveznk. Sok-sok lmnnyel, ismerettel, tudssal gazdagodunk letnk sorn, de tudnunk kell, hogy ehhez az els lpst mozgsos fejldsnk tette lehetv.

A testmozgsnak az egszsgmegrz s -fejleszt funkcin tl szmos fontos hatsa ltezik, melyekkel elssorban a szervezett oktats keretei kztt ismerkednk meg, elszr az vodai, ksbb az iskolai, sportegyesleti foglalkozsok sorn. Minl tbb hats ri a szemlyisget, annl inkbb kibontakozhatnak kpessgei, szunnyad adottsgai. Ezt a tnyt a testnevelsre, a sportra gy fordthatjuk le, hogy minl tbb mozgsfajtval, sportggal, testnevelsi jtkkal ismertetjk meg a gyermekeket, annl inkbb fejlesztjk a motoros, a kognitv s az affektv tanulsi kpessgket. Annl a gyermeknl, akit tlsgosan egyirny ingerek rnek, fejldsi zavarok, visszamaradsok lphetnek fel.

A sporttal szmos szemlyisgvons fejleszthet, de csak akkor, ha a gyermekeket r hats rendszeres s pedaggiailag megfelelen tervezett. A sporttevkenysg sorn eredmnyesen fejleszthetjk a motivcit, az aktivitst, az nfegyelmet, a kitartst, a btorsgot, az akaratert, a kzdeni tudst, az nbizalmat, a fjdalomtrst, tovbb relis nrtkelst alakthatunk ki. A szemlyisgvonsok mindegyike felttlenl szksges a jelenkori trsadalomba val beilleszkedshez s egyni letnk, boldogulsunk optimlis feltteleinek megteremtshez.

Amennyiben mindezen tulajdonsgok a testnevelsrkon, illetve a sportfoglalkozsokon rgzlt magatartsjegyekk vlnak, ttevdhetnek az let ms terletre is. A testnevelk feladata, hogy tudatostsk a tanulkban a sportolson keresztl megszerzett s megszilrdult szemlyisgvonsok jelentsgt, ezltal befolysolni lehet a gyermekek teljes viselkedsrepertorjt.

A testnevels rejtett lehetsgei

A testnevels oktatsi tartalma cl- s egyben eszkzfunkcit is betlt a tantsi-tanulsi folyamatban. Egy bizonyos mozdulat vagy mozgssor megtanulsa, kszsgszintre emelse clja az oktatsi folyamatnak, de egyben eszkz is arra, hogy a gyermekek szemlyisgt alaktsuk, formljuk, fejlesszk az elsajtts sorn. Pldul egy csapatjtkban a vdekezs, tmads sszehangolsa nagyfok egymsra figyelst, sszeszokottsgot kvetel meg a tanulktl, sportolktl, azaz a trsas kapcsolatok igen magas szinten mkd egysgvel talljuk magunkat szemben.

A testnevelk tovbbi jelents feladata, hogy a sporttevkenysgen keresztl segtsenek a tanulknak a sikerek s a kudarclmnyek feldolgozsban. A gyermekek egy-egy versenyszitucin vagy egy-egy feladat vgrehajtsn keresztl megtanuljk, hogy felfokozott rzelmi llapotban hogyan viselkedjenek, hogyan dolgozzk fel egy-egy sportverseny alkalmval a gyzelmet vagy ppen a veresget. Gyakran tapasztaljuk, hogy ms rkon rosszabbul teljest, gyengbb kpessg tanulk a testnevelsrn felszabadultan, btran, vidman vgzik a feladatokat. Ezek az nfeledt pillanatok szmos esetben javthatjk az sszteljestmnyt, engedik felsznre jutni az esetlegesen gtlsok alatt lv adottsgokat. A tanulk fizikai llapotban mutatkoz javuls pedig nagy valsznsggel egytt jr a fizikai-szellemi munkabrs nvekedsvel is.

Nem szabad elhanyagolnunk az oktats sorn a motorikus kpessgek mrst sem. Ezeknek risi nevelerejk lehet, termszetesen akkor, ha a tanulk fel tudnak kszlni, tudnak gyakorolni a mrsekre. Ezek a prbk nemcsak az objektv nrtkelst teszik lehetv, hanem a cl kitzse (pl. valamilyen szint elrse, megtartsa vagy akr tlszrnyalsa) sztnzleg hat a gyermekekre. A teljestmny folyamatos visszajelzse, az nmaghoz mrt fejlds a gyermekek szmra egy egsz leten t tart motivcis tnyezv alakulhat t.

Egyik testnevel kollga minden hnapban egy rt sznt arra, hogy egyszer, otthon is gyakorolhat motorikus prbkkal mrje a tanulk fizikai teljestkpessgt. Meglepve vette szre, hogy hnaprl hnapra – kevs kivteltl eltekintve – javultak az egyni eredmnyek. A gyerekek elmondsa szerint otthon is rendszeresen kszltek a feladatokra, hiszen a j teljestmnyrt jr havi jeles osztlyzat nem volt kzmbs szmukra. gy egy megfelel motivcis eszkz – a jeles osztlyzat – tttelesen a gyermekek fizikai llkpessgt is javtotta.

Ha a testnevel igazn lelkiismeretesen s hivatsszeren zi mestersgt, akkor a tanrok kzl tudja kialaktani a legszorosabb kapcsolatot a tanulkkal. Az egyni odafigyels, a testi kontaktus a gyerekekkel (pl. segtsgadsnl vagy kzs jtktevkenysgnl) a legalaposabb megfigyelst s megismerst teszi lehetv. Egy-egy felfokozott rzelmi llapotban, pldul versenyszituciban olyan rejtett cselekvsmdok, megnyilvnulsok kerlhetnek a felsznre, amelyek addig ms rn nem jelentkeztek (a matematika- vagy trtnelemrkon elfojtott, visszaszortott rzelmi attitdk megktszerezve trhetnek fel a testnevelsrkon).

Az interperszonlis kapcsolatok alakulsban is szerepet jtszik a sporttevkenysg. A csapatjtkok, a pros feladatok mind-mind a gyermekek trsas kapcsolatnak alakulst, illetve szocializcijt segtik el. Ezzel egytt a gyengbbek tmogatst, tolerlst, megrtst is megtanuljk az emltett mozgsformk sorn. A kzssgi rzs kialaktsa, a csoport rtkeinek megismertetse pedaggusnak s testnevelnek is fontos feladata, hiszen trsadalmunkban, ahol nemcsak az egyes ember befel fordulsa, hanem a csaldon belli elszigeteltsg is n, ahol az egyni rdek, az rvnyesls kerl eltrbe, az iskola lehet az egyik tmasz a dik szmra, hogy bartokat, trsakat, megrt kzssget talljon. Egy-egy osztlykzssg magas szint sportteljestmnyvel, a sport irnti elktelezettsgvel rbrhatja a kevsb tehetsges, kevsb aktv s lelkes trsakat a testnevels, a sport, egyltaln a mozgs szeretetre. Ennek kialaktsban azonban a testnevelknek risi feladatuk van. Nemcsak szakmai tuds, hanem pedaggiai felkszltsg is kell ahhoz, hogy megszerettessk a tantrgyukat. A testnevels tananyaga, tartalmi soksznsge szmos lehetsget knl arra, hogy minden gyermek megtallhassa az adottsgainak legmegfelelbb mozgstevkenysget.

A gazdag, sokoldal foglalkoztats, az nll feladatok adsa, a nehzsgek legyzse, a versenyszitucikban val rszvtel, mind-mind cselekvsre, aktv tevkenysgre ksztetik a tanulkat. A sportbeli aktivits pedig – termszetesen megfelel tanri megerstssel – ttevdhet a nem sporttal kapcsolatos terletekre is.

A sportmozgsok harmonikus, sszerendezett, knnyed vgrehajtsnak kvnalma, illetve megkvetelse a tanulk eszttikai rzkt is fejleszti. A „tkletes”, szp mozgsra tudatosan fel kell hvni a figyelmet, hogy a tanulk az els prblkozsaikat ssze tudjk hasonltani a hibtlan, technikailag kifogstalan mozgssal, s rtkknt tudjk azt elraktrozni magukban.

A testkultra rsze az egyetemes kultrnak, amelybe tbbek kztt beletartozik az egyes sportgak ismerete, az azokban val jrtassg, a testkulturlis rtkek, a tjkozottsg az orszgos s nemzetkzi szint sporteredmnyekrl. Az a fiatal tudja csak rtkelni a ltott vagy hallott vilgszint sportteljestmnyt, aki maga is megismerte, kiprblta – akr a legkezdetlegesebb formban is – az adott sportgat. Ez pedig mindenekeltt a testnevel tanrtl fgg, attl, hogy mennyire volt ignyes arra, hogy minl tbb mozgsformt ismertessen meg dikjaival. A mindenre nyitott, rdekld gyermek pedig szivacsknt szvja magba a szmra felknlt, j informcikat.

Nem elhanyagolhat tovbb, hogy a sokoldal mozgsos tevkenysg teszi lehetv a sportban tehetsges gyermekek kivlasztst is. Az vn az els nevel, aki igen sokat tehet azrt, hogy a jv Egerszegi Krisztinjt, nodi Henriettjt vagy Kovcs Kokjt megtalljuk. Azok a gyerekek, akik az vodbl kikerlve tudjk, hogy mi az a bordsfal, a tornapad, a tornasznyeg, azaz sokoldal kpzsben rszesltek, sokkal gyorsabban sajttjk el ksbb, az iskolban a bonyolult, igen magas szint koordincis kpessgeket ignyl sportmozgsokat. Azonban ahhoz, hogy egy-egy tehetsg a felsznre kerljn, a gyermekeknek szinte minden sportggal meg kellene ismerkednik, ki kellene prblniuk, el kellene jutniuk a jrtassg szintjre, hogy azutn a meg-megcsillan adottsgot szakember segtsgvel kpessgg, tehetsgg lehessen fejleszteni.

Gondoljunk csak bele, pldul hny sztehetsg kalldhat el, mert a falu, a vros vagy akr a kerlet nem rendelkezik uszodval, vagy pl. hny kosaras, rplabds vagy kzilabds sportol veszik el, mert az alap- vagy a kzpfok kpzs keretben, nhibjn kvl soha letben nem prblta ki ezeket a sportgakat.

A testnevels „rme”

Az iskolkban egyre inkbb azt a tendencit figyelhetjk meg, hogy a testnevelsra lnyege csupn a „mozgsos szrakoztatson”, az rmszerzsen van, az „rezzk jl magunkat” elgondols fel halad. Gyakran emltik a kollgk, hogy ezt s ezt a mozgselemet gysem lehet megtantani egyik vagy msik osztlynak, inkbb nem is veszdnek vele tovbb, s valami knnyebb, egyszerbb tevkenysgbe fognak. Hibt kvetnk el akkor, amikor lemondunk arrl, hogy megtantsuk az akr nehezen elsajtthat mozgselemeket, hiszen ezeknek a „keserves, gyakran izzadsgcseppes” pillanatoknak risi nevelerejk van.

Nem vletlenl fogalmaz az Eurpai Sport Charta is a kvetkezkppen: „...valamennyi fiatal szmra lehetsget kell biztostani a testnevelsi oktatsban val rszvtelre s arra, hogy az alapvet sportkpessgekre szert tehessen.” Ennek a kvetelmnynek pedig csak tudatosan tervezett, gondos pedaggiai, szakmai munkval tehet eleget a „testnevelk trsadalma”.

Biztosan tlte mr mindenki azt, amikor egy sportbeli akadlyt s termszetesen ezzel egytt nmagt, a flelmt kzdtte le egy-egy nehz pillanatban. (tjuts az ugrszekrnyen, feljuts a mszktlre, a sokadik kar- vagy hasizomgyakorlat teljestse, a futszm szintidejnek megfutsa vagy akr a vztl val flelem lekzdse.) Ezek mind-mind olyan pillanatok, amelyek az ember teljes szemlyisgre hatnak, alaktjk, formljk azt. „Teljesteni tudom a feladatot, a kvetelmnyeket, kpes vagyok elrni a szmomra kitztt clt, s ezzel egytt termszetesen – ha nem is tudatosan trezve – n az nbizalmam, btrabban viselem a megprbltatsokat, hiszen egy terleten – mgpedig a sportban – mr tudtam bizonytani, le tudtam kzdeni az akadlyokat.” Ez az, amit a sport – sok ms egyb funkcija mellett – knl szmunkra. A sporttevkenysg maga is rmszerzsi forrs, de csak akkor, ha mindenki megtallja azt a tevkenysget, amelyet szvesen folytat, akr lete vgig is.

Nem a poroszos testnevels mellett trk plct, de azt mindenkppen fontosnak tartom, hogy a tanulk a lehet legtbb sportggal ismerkedjenek meg. Biztosan kellemesebb dolog a grkorcsolya, a tollaslabda vagy a floor-ball, mgsem szabad szmzni a testnevelsrrl a gimnasztikai gyakorlatokat, a tornt, az atltikt, a labdajtkokat, az szst. Gondoljunk csak arra, hogy a „rgimdinak s konzervatvnak” tartott torna az iskolai testnevelsben mennyire segt a flelem, a fjdalom lekzdsben s a fradsgtrsben. Az a fiatalember aki a kzpiskolban ngy vig csak focizott, a katonasgnl fog elszr szembeslni a fent emltett rzsekkel.

Az iskolba tanulni, tudst, ismereteket, tapasztalatokat szerezni jrnak a tanulk, ami persze egytt jr bizonyos clok megvalstsval, kvetelmnyek teljestsvel. rmet nemcsak az szerez a gyerekek szmra, ha „azt csinlnak testnevelsrn, amit akarnak”, hanem az is, ha egy-egy j mozgssal megismerkednek, ha egy-egy labdajtkban eljutnak olyan szintre, hogy mr jtszani is tudjk. Ezt azonban sok-sok gyakorls s gyakran nehz fizikai felkszls elzi meg. Ezt a nehezebb tanulsi idszakot viszont a testnevel sznes egynisgvel, gazdag s korszer szakmai tudsval, felkszltsgvel nagyon knnyen lvezhetv s rdekess tudja tenni a tanulk szmra. „Olyan sportlmnyekhez kell hozzsegteni a gyermekeket, melyek egsz letkre szl elktelezettsget eredmnyeznek a fizikai aktivits irnt” (Eurpai Sport Charta).

A testnevels helye mindennapi letnkben

A gyerekekre zdul „informcimassza” feldolgozsa, mr az vodban elindul kegyetlen versenyhelyzet, a bizonytsi vgy csak mentlisan s fizikailag egszsges szervezettel teljesthet. Az egszsg, a fittsg megszerzsnek s megrzsnek egyik tja pedig a mindennapi testmozgs. A naponta felhalmozd idegi feszltsget, szellemi ignybevtelt kivlan lehet oldani s levezetni a sportmozgssal. Ennek interiorizldsban pedig kiemelt feladata van a testnevel tanrnak. Nem elg azonban csak elmletben tudni ezeket a tnyeket, tenni is kell rtk, pldt kell mutatni a gyerekeknek, hogy lssk, rdemes, s kell is mozogni, a testket, fizikumukat edzeni, mert van rtelme, eredmnye. (Hiba „prdikl” a testnevel tanr nagy „pocakkal”, cigarettval a kezben, nem lesz hiteles senki szmra sem.)

Sajnlatos tny az, hogy pldul Budapesten egyes belvrosi iskolkban mg tornaterem sem ll a testnevel rendelkezsre, hogy megmozgathassa a tanulkat. Aki otthonrl, a szleitl nem kap indttatst a sportolsra, az ilyen mostoha felttelek mellett nem is fog ksztetst rezni arra, hogy brminem mozgsos tevkenysget vgezzen. Ez a tendencia pedig lavinaknt fogja magval ragadni a felnv nemzedket, mert a szabadidt knyelmesebb s egyszerbb lesz – passzv pihensknt – a televzi, a szmtgp eltt eltlteni, mint aktv mdon a sportplyn, az uszodban vagy akr a termszetben.

Amikor kialakulnak a szv- s rrendszeri megbetegedsek, a magas vrnyoms, a cukorbetegsg, az zleti s izomfjdalmak, mr sokkal nehezebb, gyakran visszafordthatatlan a szervezet „helyrelltsa”. Ezeknek a betegsgeknek a csri pedig dnten a gyermekkori, majd ksbb a felnttkori mozgsszegny letmdban keresendk. Sokunkat egy-egy korai infarktus vagy krhzi polst ignyl betegsg dbbent csak r arra, hogy valamit egszen mskpp kell csinlni az letnkben, ha ezt a negatv lmnyt el szeretnnk kerlni.

Ha msnak nem, ht neknk, pedaggusoknak kell pldt adnunk a gyerekeknek azzal, hogy htvgn elmegynk kzsen kirndulni, lemegynk dlutn a tornaterembe, az iskolaudvarra egy jt mozogni! Higgyk el, csak az els alkalommal nehz rvenni magunkat arra, hogy tltzznk trningruhba!

Ugyangy kell a gyerekeket is „megbabonznunk”, mg ha a tanterv nem ppen a mindennapos testnevels megvalstsnak irnyba halad. Ha a tanulk fizikai fittsge, egszsge tevkenysgk minden terletre kihat, az a tanrok, nevelk munkjt is megknnyti, hiszen jobban tudnak a gyerekek az rn figyelni, koncentrlni, s jobb lesz a teljestmnyk is.

Tisztban kell lennnk azonban azzal, hogy ehhez nem elg egy-kt megszllott testnevel tanr lelkesedse. Segtsg s tmogats nlkl szlmalomharcot vvhatnak csupn!

A testnevels helye a tantrgyak kztt

Az idei v augusztusban megjelent kerettanterv sokunk rmre mr jval rszletesebben s feldolgozhatbb, hasznlhatbb formban kzli a testnevelk szmra a szksges tudnivalkat.

A tantrgyanknti minimlis raszm meghatrozsa felttlenl a tanterv dicsrend eleme, sok testnevel szmra azonban mg mindig knyes pont az raszm fokozatos cskkentse. 1–4. osztlyig a tantrgyak sorrendjben a testnevels a harmadik helyen ll, a 11–12. vfolyamra lecsszik az utols eltti helyre. Teht a kerettanterv sem a mindennapos testnevels megvalstsnak irnyba mozdul el.

Csak remlhetjk, hogy az egyes iskolkban a szabadon tervezhet idkeret minl nagyobb rszt fogjk felhasznlni a testmozgsra, a sportolsi lehetsgek kiszlestsre. A dlutni sportkrkre hrtani a rendszeres testmozgs megszervezst nagy hiba lenne, hiszen a gyerekek szmra ezek nem ktelezek, tovbb a dlutni szabadidkeretet csak nagyon kevesen fordtjk sportolsra a klnrk, az egyb kiegszt, fejleszt, felkszt foglalkozsok miatt. Ezrt mindenkppen a rendelkezsre ll idkeretet kell olyan tartalmass s gazdagg tennie a testnevelnek, hogy az a gyermekek testi fejldst elsegtse.

Nem tartjuk tgondolt s megfontolt lpsnek tadni a testnevels tantrgyat nem szakkpestssel rendelkez pedaggusoknak az 1–6. osztlyig, mint arra az 1998. vi oktatsi trvny 17. c) pontja lehetsget ad. A tanulk testi, biolgiai fejldse ebben az idszakban a legintenzvebb, ppen ezrt csak a testnevel tanr szakmai felkszltsge biztosthatja a gyermekek optimlis fejlesztst. Ha a szakszer kszsg- s kpessgfejleszts ebben az letkorban elmarad, a ksbbiekben egyltaln nem vagy csak nagyon alacsony szinten ptolhat. Ismt az Eurpai Sport Chartt idzem: „Az oktats minden szintjn biztostani kell a szakkpzett testnevel tanrokat!”

Szent-Gyrgyi Albert 1930. november 22-n elhangzott beszdben a kvetkezket mondta:

„gy rtesltem, hogy mg mindig vannak iskolk, ahol napi t ra tants folyik, ahol hetenknt kt tornara van, ahol teht hrom napra elre kell a gyermekeknek magukat kimozogniuk. Ht tudnak az urak hrom napra elre enni vagy aludni? ... Csak az egszsges ember lehet igazn hasznos tagja a trsadalomnak. ... A sport nemcsak a testnevelsnek, de a llek nevelsnek is leghatsosabb eszkze s minden iskolnak, a legalacsonyabbtl a legmagasabbig els s szent hivatsa s ktelessge a llek nevelse, hogy fiaibl embert faragjon!”

Az iskolai testnevels nem egyszeren egy tantrgy a sok kzl, amely csakis a testnevelre tartozik. A tants hatkonysga s a gyermekek teljestmnye nem csupn a tanterv, a tanrk trendezsn, tformlsn mlik, hanem sokkal inkbb a gyermekek felvevkpessgn, azaz szellemi s fizikai llkpessgn. A gyermekek optimlis fizikai terhelst szervezetk biolgiai rse, fejldse is megkveteli. (A lgzsi-keringsi rendszer csak akkor fejldik a kvnt mrtkben, ha megfelelen foglalkoztatjuk, hasznljuk ezeket a szerveket!)

A kerettantervben „Elkszt s prevenci” cmsz alatt tallhatjuk meg a gimnasztikai feladatokat. Sokkal slyozottabban kellene feltntetni a gimnasztikt a tantervben, hiszen ez minden sportmozgs alapja. Semmilyen sportolsi tevkenysget, mozgsos feladatot nem kezdhetnk el clirnyos gimnasztika nlkl.

A fejlesztsi kvetelmnyek minimlis vltoztatson estek t a NAT ta, de jnak talljuk ezek hrom szakaszra val felosztst (1–4., 5–8., 9–12. osztly), mivel a NAT-beli tagolst tlzott elnagyols s ltalnosts jellemezte (1–6., 7–10. osztly). Minden egyes letkornak megvan a maga fejldsi, fejlesztsi irnya, ezrt nem lehet hat, illetve ngyves ciklusokban gondolkodni a mozgsos tevkenysgformk kvetelmnyeinek megfogalmazsakor.

A kerettantervek j eleme a belp tevkenysgformk, illetve a tovbbhalads feltteleinek megfogalmazsa. Nincs igazn funkcija a testnevelsnl annak, hogy a tovbbhalads feltteleit kln meghatrozzuk, mivel ezek a kvetelmnyek jval rszletesebben megtallhatk a kvetkez v belp tevkenysgforminl.

Az atltikai s torna jelleg feladatmegoldsok lersa kielgt, azonban a testnevelsi s sportjtkok tartalmi megfogalmazsa 1–8. osztlyig igen sok helyen hinyos. A sportjtkok tartalmi elemeit sszemosva tallhatjuk meg, s ki kell „hmozni” az mlesztett felsorolsbl, hogy pldul a labdavezets, -tovbbts, -tvtel vagy ppen -lekezels melyik sportgban mit takarhat.

Sok helyen nem szakszer az aerobik s a ritmikus gimnasztika tananyagnak meghatrozsa. Az 5. osztlynl lert tananyagot egy rn el lehet sajtttatni a tanulkkal, de ugyanezt rja el a kerettanterv a 6. osztlyban is. [Megkrdeznm, hogy mirt rtak a fenti tantrgyak cmszava alatt „homortott leugrst” tananyagknt. Honnan s hova tud ugrani ebben a kt sportgban a tanul?] Igen lass lenne a fejlds s szegnyes az elrehalads, ha ebben a kt vfolyamban a testnevel tanr csak ennyit tantana meg akr minimlis kvetelmnyknt is!

Helyeseljk, hogy az alapmveltsgi vizsga tantrgyai kz bekerlt a testnevels is, mivel ezzel tantrgyunk helye s rangja is emelkedik.

A kerettantervek j kiindulsi alapot adnak az iskolai munka megtervezshez, a helyi tantervek megalkotshoz, mindamellett az iskolk szakmai nllsgt is biztostjk.

 

Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU