Hogan elemezznk mveket?
2008.04.18. 17:26
elg rszletes s az alapvizsghoz kicsit kevesebbet is elg tudni, mint amit ide lertak
forrs: doksi.hu
Hogyan rjunk melemzst?
A melemzs lnyegben a m prbja, vagyis egyfajta rt analzis, mely a m rtknek vagy rtktelensgnek bizonytst szolglja. Ugyangy prbja azonban az elemznek is: vizsgzik a kritikus vagy a teoretikus, esetleg egy-egy teria, pontosan itt, a szembestsnl, az alkalmazsnl. A kritikus prbra teszi a mvet, a m pedig a kritikust.
Sokflekpen elemezhetnk egy mvet, mgis valamennyi melemz eljrs - ha klnbz ton is -, egy cl fel halad: a malkots trvnyeinek felkeresse, feltrsa fel, s kiemelt szempontok szerint jelents tapasztalati forrsnak, prbnak tekintik konkrt malkotsok konkrt elemzseit. Az analzis valamennyi fajtjra vonatkozik az, hogy annyiban helyes, amennyiben kpes a vlasztott mhz hasonlatoss vlni, illetve eszkzeit, alapelveit, lpseit ahhoz szabni. Kiindulpontunk teht: minden melemzs ktttsge az, hogy alkalmazkodnia kell trgynak, anyagnak, vagyis a malkotsnak a trvnyeihez.
Mikor melemzst runk, vegyk figyelembe a kvetkez formalitsokat:
Az elemzst bekezdsekre kell tagolni, emellett betartani a hrmas egysget: a bekezdst ltalban ttelmondattal kell kezdeni, amely magban foglalja a bekezdsekben trgyalt tma egszt. A ttelmondat kifejtsbl ll a bekezds tartalma. Egy bekezds ltalban 5-8 sszetett mondatbl ll, a bekezds lezrsa pedig utal mondattal trtnik, aminek feladata az tvezets a kvetkez bekezdshez, tartva ezzel az elemzs grdlkenysgt s logikai menett.
-
Bevezets: feladata nem az letrajz, hanem a klt plyjnak ltalnos bevezetse, kltszetnek vilgirodalmi elhelyezse. A stlustrtneti behatrols problms lehet, ha egy kltt nehz korstlushoz ktni, ez esetben azonban jelezni kell, hogy az elemz felismerte a problmt. A bevezets ltalban egy bekezdsbl ll.
-
Trgyals: tbb bekezdsre rdemes tagolni. Itt a m konkrt elemzse a feladat, ezrt rdemes idzetekkel altmasztani a sajt gondolatainkat minden olyan helyen, ahol vlekedsnk nem a m teljes egszre, hanem egy konkrt egysgre, pldul versszakra vagy bekezdsre, esetleg fejezetre vonatkozik.
-
Befejezs: egyfajta sszegzst rdemes rni mind az elemzett m, mind a klt, mind pedig sajt vizsgldsunk vgszavaknt. A befejezs - a bekezdshez hasonlan - ltalban egyetlen bekezdsbl ll, s fontos clja, hogy megnyugtassa az olvast. Nem szabad, hogy az elemzsnket tanulmnyozk gy rezzk, hogy lezratlan, konklzit nlklz elemzst kellett olvasniuk.
Egy m elemzsnek taln egyik legfontosabb mozzanata a stluselemzs, melyen keresztl szinte az egsz mrl that kpet kaphatunk. A stluselemzs valamely rsm kls, formai, mindenekeltt nyelvi-stilisztikai sajtossgainak vizsglata. E vizsglat sorn nem szakadhatunk el a szveg alkotjnak egynisgtl sem, st esetenknt tekintettel kell lennnk a szerz ltal "elsknt clba vett" olvas "ignyszintjre" is. A stilisztikai vizsglat mindig csak a nyelvi analizlst jelenti, ezrt csak kiegszt rsze lehet a komplex elemzsnek.
Az elemzs fbb fajti a kvetkezk:
-
A generikus elemzs a mvek vizsglathoz figyelembe veszi az alkot szemlyisgt, ismereteit s letkrlmnyeit, a m keletkezsi adatait, az alkots trsadalmi s trtnelmi meghatrozottsgt. rdemes ezt a mdszert hasznlni, ha bsges adat ll a rendelkezsnkre, viszont gyeljnk arra, hogy a stilisztikai szempontoktl ne tvolodhatunk el tlzottan.
-
A szubjektv elemzs, melynek sorn sajt kzvetett, kzvetlen tapasztalatainkon keresztl elemznk egy mvet. Csak akkor szabad egy mvet ily mdon elemeznnk, ha van kialakult eszttikai s stilisztikai vilgkpnk s ismeretnk.
-
A pszicholgiai elemzs sorn azt figyeljk meg, hogy milyen lmnyeket vlt ki bennnk a m, msrszt azokat a lelki folyamatokat kell elemeznnk, amelyek vlheten a m sajtossgait ltrehoztk. Itt rszben a szerz, rszben a szereplk pszichjre gyakorolt hatsokat vizsgljuk.
-
A strukturalista elemzs a szveget olyan zrt rendszerknt kezeli, amelynek az elemei egymstl is s a rendszer egsztl is egyszerre meghatrozottak. Ez a zrt struktra rtegekbl ll, gy vizsglhatjuk ezek hierarchikus szerkesztettsgt, illetve lineris felptettsgt is. A legkisebb vizsgland elem a kzlsegysg: a szintagmtl a mondatig terjed kifejezsi egysg. Szintagma: szszerkezet; kt vagy tbb morfmnak, szalaknak jelentsbeli s/vagy nyelvtani kapcsolata a szvegben.
-
Vgl az informatikai elemzs, mely a kommunikcielmletnek megfelelen zenetnek tekinti a mt, ezrt megfejtshez tudnunk kell, hogy milyen a viszonya a jelrendszerhez. A mdszer alkalmazshoz jl kell ismernnk ezeket a jelrendszereket, de azokat klnsen, amelyeket a szerz hasznlt. A nehzsget a kett tvolsgnak thidalsa okozza. Leegyszerstve ez azt jelenti, hogy az alkot a m egszvel vagy rszvel jelezni kvn valamit szmunkra, ami a valsgban, a szveg sz szerinti rtelmezsvel esetleg nem ismerhet fel. Pldul, ha a szerz egy krhz betegeinek jellemt, betegsgk okait s tneteit mutatja be, lehetsges, hogy valjban egy korszak trsadalmnak tipikus jellemrajzt mutatja be szmunkra.
A novella- s a regnyelemzs szempontjai:
-
A m keletkezsi krlmnyei s httere
-
A cm elemzse
-
A tma kibontsa, teht nem a cselekmny elmondsa, hanem a m tartalmnak krdskre, a mondanival kifejtse
-
Szerkezeti kp
-
Jellemek, jellembrzols, rendszerek, mdszerek
-
Konfliktusok
-
A m eszmei mondanivalja, eszmeisge
-
Nyelv s stlus
-
A m helye a szerz munkssgban, az irodalomban
-
Regny- s novellatpusokba val besorols
-
Egyb: helyszn, id, tovbbi sajtossgok
Regnyek elemzsnl rdemes figyelembe venni az r lett, htha ennek ismeretben vagyunk csak kpesek megrteni egy-egy mozzanatot a mben. Legyenek thatbb ismereteink a regny keletkezsnek krlmnyrl, illetve a klt letnek e korszakrl is - megknnytve dolgunkat az elemzs elksztse sorn.
A drmaelemzs szempontjai:
-
A m keletkezsnek trtnelmi, trsadalmi, letrajzi httere
-
A cm rtelmezse
-
A tma megnevezse s kibontsa (mirl szl, nagyvonalakban)
-
A drma szerkezete (expozci, konfliktus, drmai harc, tetpont, megolds); felvonsok
-
Mfaji jegyek (tragdia, komdia, tragikomdia)
-
A jellemek s azok rendszere
-
Konfliktusok (kapcsolatban a drma szerkezetvel)
-
Nyelvezet, dialgusok s monolgok
-
A korstlus jegyei
-
A m eszmeisge s mondanivalja; jelentsrtegei
-
A m helye az r munkssgban s az irodalomban
A verselemzs szempontjai:
-
A m keletkezsi krlmnyei
-
A cm rtelmezse
-
A vershelyzet rtelmezse (a klt meghatrozza sajt helyzett vagy a vers keletkezsi krlmnyeit)
-
Mfaj, mfaji sajtossgok
-
A m szerkezeti felptse
-
A vers kprendszere
-
A m alapgondolata, a kifejezett rzelem
-
A kltemny hangulata, hangneme
-
A m nyelvi kifejezeszkzei (hangok, szhasznlat, szszerkezetek, szalkots, mondatszerkeszts)
- Stilisztikai formk, eszkzk
- szkpek: metafork, szinesztzia, hasonlat
- alakzatok: prhuzam, ellentt, ismtls
- rmek, allitercik
-
Versforma, versritmus
-
A korstlus, a stlusirnyzat, illetve ezok jegyei
-
A m kapcsoldsi pontjai, hasonlsgok ms versekkel
-
A vers helye, szerepe a klt munkssgban
-
Egyb szempontok, a sajt vlemnytkivve
Versek elemzsnl a kvetkezkre figyeljnk:
-
Nem a tartalom lersa a feladat, hanem a vers rtelmezse: ritmikailag s tartalmilag, ha megtrik a ritmus, van-e benne tartalmi trs is?
-
A vers mfaji besorolsa, tartalomhoz val viszonynak vizsglata.
-
A vers, a klt kltszetn bell hova sorolhat?
-
A verselsnl fontos az sszevets: ki alkotott mg hasonl mveket a magyar- illetve a vilgirodalomban?
-
Cm s tartalom viszonya: a cm rtelmezse nyelvtani szempontok alapjn.
-
Stluskorszakok a versben: melyik stluskorszak alkotihoz sorolhat az adott szerz? Hogyan jelenik meg ez az adott mben?
-
Vizualits s hanghatsok a kltemnyben: milyen sznekkel dolgozik a klt? Van ennek jelentsge a tartalom szempontjbl?
-
Klti eszkzk keresse: allitercik, hasonlatok, megszemlyests, metafora, ellentmonds keresse.
-
Versszakok, szakaszok egymshoz val viszonya.
-
Szemlyes vlemny a versrl: irodalmi stlusban, indoklssal, szemlyes lmnnyel kiegsztve.
-
A vers kulcsszavainak, kulcsmondatainak felismerse, idzete.
Elterjedt irodalmi mfajok:
-
Ballada: drmai feszltsg, szaggatott menet, rvid, rendszerint tragikus trgy verses kisepikai mfaj, prbeszdes, lrai elemekkel
-
Dal: egynem rzelmet kifejez rvid lrai mfaj, eredetileg dallammal egytt keletkezett
-
Ecloga: grg eredet mfaj, eredetileg prbeszdes psztorkltemny, ksbb gondolatok, rzsek szembestsre alkalmazott forma, melyben a psztori elemek tvitt rtelmek
-
Elgia: grg eredet mfaj, eredetileg disztichonokban rt hosszabb kltemny, lrai s epikai elemekkel, tmja vltoz. Ksbb: lrai mfaj, elssorban elgikus hangnem jellemzi
-
letkp: a mindennapi let valamely jellemz jelenett brzol kisebb przai vagy verses m
-
Epigramma: grg eredet mfaj, 1 fontos gondolat rvid, rendszerint csattanval vgzd megfogalmazsa. Eredetileg: disztichonban rott felirat, fknt srfelirat
-
Eposz: verses nagyepikai forma
-
Himnusz: lrai mfaj, valamely istensghez knyrg, magasztal kltemny, az istensg tetteirl szl epikus elemekkel
-
Idill: kor eredet mfaj, egyszer emberek, fknt psztorok lett mutatja be eszmnytett mdon
-
Novella: przai kisepikai mfaj (elbeszls)
-
da: fensges trgyrl szl, emelkedett hang, nnepi rzseket, magasztos gondolatokat kifejez lrai mfaj. Gyakran megszemlyestett fogalomhoz vagy kiemelked szemlyhez szl
-
Pardia: valamilyen irodalmi m vagy mfaj gnyos utnzata, mely az eredeti jellegzetessgeit, modorossgait tlozza el
-
Pldzat: erklcsi clzat jelkpes tant elbeszls
-
Regny: przai nagyepikai mfaj. Antik elzmnyek utn a renesznsz irodalomban bontakozik ki, s az eposzt felvltva, az jkori irodalom reprezentatv mfajv vlik. Sok mfaji vltozata van
-
Romnc: a balladnl dersebb hangulat kisebb elbeszl kltemny / regnytpus / regnyes sznm
-
Zsoltr: szvetsgi vallsos nek, himnusz.
|